Betegség és mozgás

betegen_edzeniA fizikai aktivitás, edzés az immunrendszer védekezőképességének erősítésében, és a betegségek megelőzésében nagy szerepet játszik. Azonban ha már náthásak vagyunk, vagy utolért minket az influenza, a gyógyulásnak sokszor az útjába állhat a mozgás erőltetése.

 

Betegen az edzőteremben?

A betegséget sajnos nem lehet "kiizzadni" - ellenben egy edzőteremben vagy csoportos fitness órán könnyen továbbadhatóak a bacik és a vírusok. Egy nagyon enyhe megfázás esetén persze lehet alacsonyabb intenzitással edzeni - de komolyabb esetekben, amikor már eleve legyengült az immunrendszered, és küzd a vírus ellen, az edzés csak hátráltatja a szervezet betegség elleni harcát. Ebből világosan következik, hogy a betegség ellen edzés szempontból a pihenés javasolt. Az edzőterembe való visszatéréssel sem jó kapkodni - ha kilábaltál a betegségből, a terhelést fokozatosan érdemes emelni. A legjobb tehát a megelőzés, de az első tünetek megjelenésénél a gyógyulásra koncentrálj.

Ezt edd, ha megfáztál

Levesek: a meleg és a gőz felmelegíti az orr és torok belsejét, ami nem kedvez a hűvös helyet kedvelő vírusoknak, valamint fellazítja a letapadt nyálkát az orrban, így enyhítve az orrdugulást.

Fűszerek: már foglalkoztunk a fűszerek gyógyhatásával - a gyömbér, a fahéj, a koriander, a fokhagyma gyulladáscsökkentő, mikrobaölő valamint vérkeringés fokozó (ezáltal izzasztó) tulajdonságaik miatt hasznos kiegészítői a tünetek enyhítésének.

Vitaminok (étrend-kiegészítők): ajánljuk a C-vitamint (gyulladásgátló, antihisztamin tulajdonságú), Cinket (a cink közel száz enzim működését serkenti; a cinkkészítmények enyhítik a megfázás tüneteit, és lerövidítik a megfázás hosszát) E-vitamint (inkább a megelőzésben játszik szerepet, kiváló immunerősítő antioxidáns).