Mozgásra fel!

Veszélyes ülőmunka? Mozgásra fel!

A folyamatos ülőmunka, főleg ha helytelen testtartással és mozgáshiánnyal is párosul, a mozgásszervi panaszok mellett belgyógyászati problémákat is okoz, rossz hatással van a mentális állapotra, és növeli a daganatok kialakulásának esélyét. A kockázatok mellett összegyűjtöttük a megelőzés hatékony módjait is!

Az ülőmunka hatásai – nem akarunk megijeszteni, de…

az egyik legtermészetellenesebb és porckorong szempontból legmegterhelőbb testhelyzetünk, ahogy (jobb esetben) 8 órán keresztül ülünk az irodában vagy az iskolában. Ahogy arra Dr. Darabosné Tim Irma, a Semmelweis Egyetem ETK Fizioterápiai Tanszék oktatója és Dr. Werling Klára belgyógyász figyelmeztet a helytelen ülés esetén majdnem kétszeresen (180 százalékosan) terhelődnek a porckorongok, az álláshoz képest (lásd: Nachemson ábra). és ha ez a nyomás állandóan féloldalasan és egyenetlenül jelentkezik, akkor kialakulnak a mozgásszervi betegségek (például a porckorongsérv).

De nem csupán a gerinc esik áldozatul – a túlterhelés miatt a szövetek keringése és anyagcseréje is rossz lesz, amely elváltozáshoz vezet, mindez veszélyezteti a csonthártya, az ízületi szalagok, a porcfelszínek épségét, kialakulnak a degeneratív elváltozások. A görnyedt, ún. C alakú ülés miatt az izmok bizonyos területeken gyengülnek, zsugorodnak, amely fájdalmat okozhat például a nyakban, vállban, derékban. A mellkas izmainak zsugorodásakihathat a légzésre. A folyamatos ülőmunka miatt előforduló rossz keringés a lábbannövelheti a trombózis kockázatát.

Nachemson ábra (forrás: semmelweis.hu)

Megelőzhető a baj? Igen!

Elég sok ülőmunkával járó negatív hatást tudunk tehát felsorolni, de fontos hangsúlyozni, hogy ezek leginkább helytelen ülés és mozgásszegény életmód együttes jelenléténél jelentenek nagy kockázatot. Ebből következik tehát, mit tehetünk prevenciós céllal:

  • Helyes ülés (ülőformának megfelelő testtartás+megfelelő ergonómia/ülőbútor)
  • Célzott, aktív testmozgás 

A rendszeres mozgás elengedhetetlenül szükséges. „Mozgással jó vérellátást biztosítunk az izmokban, ami a szív és a tüdő egészségének megőrzéséhez is hozzájárul. A mozgás azt is elősegíti, hogy a csontállomány ne épüljön le (ne degenerálódjanak a csontfelszínek, amelyeket egyenetlenül terhelünk).” –olvashatjuk a Semmelweis Egyetem cikkében. A csontnak a nyomásra, a szalagoknak, inaknak a feszülésre, az izmoknak pedig az összehúzódásra van szükségük.”